FAQ

Här på vår FAQ har vi sammanställt svar på de allra vanligaste frågorna vi brukar få. Hittar du inte svar på din fråga är du välkommen att ringa eller mejla oss!

?

Frågor och svar När Du Ska Hyra Ett Förråd

När du hyr ett förråd hos ett traditionella Self Storageföretag förväntas du som kund att göra allt arbete själv. När du hyr ett förråd hos Pick up Storage behöver du inte bekymra dig om att transportera dina ägodelar till och från förrådet. Istället kommer vi med förrådet hem till dig och hämtar dina saker, förvarar dem och kör sedan tillbaka dem när du vill.

Innan du hyr ett förråd gör vi alltid en preliminär beräkning av din förrådsyta så vi vet hur många förrådsboxar vi ska ta med oss. Vi brukar vanligtvis beräkna din förrådsyta på din boarea x 0,4. Vi förutsätter att du har har ett normalt möblerat hem. Beräkningen exkluderar eventuella biareor. Om du några biareor eller andra föremål och möbler som sticker ut exempelvis piano, biljardbord, vinkyl, garderober eller stora otympliga soffor eller vitvaror så säg till så vi kan ta med detta i våra beräkningar.

Detta gäller även om du ska förvara utemöbler eller dylikt.

Vi kan också göra en närmare beräkning på dina inventarier.

Hos Pick up Storage betalar du endast för de förråd dina saker faktiskt utnyttjar. 

När du hyr förråd hos Pick up Storage betalar du bara för de förråd dina saker tar upp. En normal enrumslägenhet motsvarar ca 9 – 12 kubik i förrådsyta, en tvårummare ca 12 – 18 kubik och en trerummare ca 27 – 36 kubik. En annan riktlinje är att räkna på 6 st normalstora flyttlådor per kubikmeter eller ta din boarea multiplicerat med 0,4 för att få ut en ungefärlig förrådsyta. En kubikmeter är L 1m x B 1m x H 1m.

Hyr förråd hos Pick up Storage är enkelt! Gå till boka förråd och välj en av våra förrådsstorlekar small, medium, large och x-large. Du väljer sedan en närmare förrådsyta och fyller i dina kontaktuppgifter. Är du osäker på din förrådsyta kan du kontakta vår support eller utgå från vår formel boarea x 0,4 för en ungefärlig förrådsyta.

Vill du ha hjälp når du oss på telefon, via kontaktformuläret eller på mejl. Oavsett kontaktväg kommer en förrådsexpert att hjälpa dig vidare.

Vårt team sätter samman en kostnadsberäkning. Du bokar sedan förrådet enkelt genom att acceptera offerten.

Du hyr förrådet på månadsbasis och kan närhelst säga upp avtalet. Om uppsägning ej sker så fortsätter du att hyra så länge det passar dig.

Om du säger upp avtalet 30 dagar innan en ny hyresmånad påbörjas gäller avtalet till sista dagen i innevarande månad. Om du säger upp förrådet efter den 30 dagar gäller avtalet till den sista i nästkommande månad. 

Du säger upp ditt förråd genom att mejla till kundsupport@pickupstorage.se.

När du har signerat din offert anses din flytt och ditt förråd vara bokat. Du kan avboka din hämtning upp till fjorton (14 ) dagar innan din bokade upphämtning / utkörning och ändra datum upp till sju ( 7 ) dagar. Avbokningar efter fjorton (14 ) dagar debiteras 50 % av flyttavgiften. Vid misslyckad leverans dvs “no show” att kunden inte dyker upp vid leverans debiteras 80 % av flyttavgiften och vid rörligt pris som minst tre ( 3 ) timmar och en transportavgift.

Vi förvarar dina saker i våra mobila förrrådsboxar. Boxarna placeras i vår uppvärmda anläggning ca 20 minuter utanför stan. Anläggningen ligger i Upplands Väsby på inhägnat område och är självklart utrustad med larm, bevakning och brandskydd.

Ja! För att skydda dina samt andra kunders magasinerade saker mot förlust eller skada. Försäkringsskyddet skall omfatta hela värdet och skall gälla under hela förvaringsperioden. För privatpersoner räcker det oftast med hemförsäkring genom det så kallade bortaskyddet. Meddela ert försäkringsbolag att ni förvarar hos Pick up Storage (Skraggen AB) Jupitervägen 8 B, 194 43 Upplands Väsby. Vi rekommenderar er även att teckna en objektsförsäkring. Saknar du hemförsäkring kan du bli medförsäkrad hos Pick up Storage mot en tilläggskostnad.

Ja för att vi ska kunna förvara dina saker tryggt och säkert säger vi nej till smutsiga saker, mat, djur, gaser, vätskor och kemikalier. Vi har dessvärre ingen möjlighet att hämta upp tunga pianon, orimligt otympliga saker eller föremål som väger över 150 kg. Är du osäker kontakta kundsupport.

Självklart! När du hyr förråd hos Pick up Storage kan du alltid komma ut till anläggningen på en förbokad tid. Du kan även enkelt beställa en hemkörning via vår kundtjänst. Då kör vi bokstavligt talat förrådet hem till din dörr.

Vi är väldigt stolta över vår 5-stjärniga förrådstjänst och supermoderna förrådsanläggning. Vi vill att så många som möjligt ska ha möjlighet att använda den.

Vi har redan branschens bästa priser men skulle det vara så att du hittat ett bättre pris för samma tjänst och förrådsstorlek någon annanstans så prismatchar vi det.

Det ända du behöver göra är att skicka offerten till oss så löser vi resten. Missa inte chansen att hyra ett förråd med förrådsleverans hos Pick up Storage.

Hyran betalas via betalningstjänsten GoCardless. Vänligen tillgodose att det finns täckning på konton du angivit den dagen dragningen sker. Du kan även betala mot faktura. En fakturaavgift tillkommer på 50 kr.

Din första hyra aviseras eller faktureras 1 – 2 dagar efter din inflytt med 10 dagars betalningsvillkor. Därefter faktureras du samma datum varje månad. Detsamma gäller vid betalningar via GoCardless. Exempel, om du flyttar in i ditt förråd den 10 mars faktureras du den 10:e varje månad.

Nej, förutom hyran och dina eventuella tillval så som hämtning tillkommer inget. Du kan besöka förrådet hur ofta du vill på en förbokad tid.

Hyr förråd hos Pick up Storage. Vi är en smart och smidig helhetslösning när du behöver hyra ett förråd. Vi förvarar och hämtar allt du behöver. Med ett knapptryck bokar du ett förråd. Förrådet kör vi sedan hem till dig och hämtar det du vill förvara. Därefter transporterar vi tillbaka förrådet till vår säkra och uppvärmda förrådsanläggning. Lika enkelt beställer du sedan hemleverans av ditt förråd.

Vid första anblick är vi alla ganska lika. Men den stora skillnaden är att vi bokstavligt talat tar med oss förrådet hem till dig. På så sätt halverar vi både hanteringstiden och gör hämtningen ännu säkrare. Hur då kanske du undrar. Jo eftersom vi endast behöver packa ditt förråd en gång hemma hos dig. Vanliga flyttföretag eller magasineringsföretag med hämtservice packar först in i lastbilen för att sedan packa in dina föremål i förrådet på förrådsanläggningen. Det är en kostnad du slipper ta. Dessutom minimerar du chansen att något går sönder eller försvinner på vägen.

Vi sköter all logistik med egna fordon och egen personal. Våra medarbetare är proffs på att packa förråd och vet hur man både packar säkert och yteffektivt. Inhyrd personal saknar oftast den kompetens och erfarenheten som behövs. Dessutom äger vi våra förvaringsanläggningar och kan på så sätt erbjuda mycket bättre priser än något annat magasinerinsföretag.

Nej, du behöver inte teckna en flyttförsäkring då vi har en transportöransvarsförsäkring som täcker eventuella skador som uppkommit under hämt- eller-returservicen. Men för att försäkringen ska vara giltig ska bohaget vara emballerade av en professionell packmästare eller er själva förutsatt att ni själva har den kunskap som krävs. Vi rekommenderar er däremot att teckna en objektförsäkring om ni avstår från att emballera eller har föremål som är extra känsliga eller värdefulla.

Ja givetvis om vi orsakat skadan. Pick up Storage innehar en transportöransvarsförsäkring. Skulle därför något skadas eller förstöras under inflytt ersätter vi med antigen reparation eller kompenserar till föremålets marknadsvärde. För att kunna få full kompensation måste föremålet vara transportskyddat/emballerat av Pick up Storage. Vill du veta mer hänvisar vi till Bohag 2010, branschens allmänna flyttbestämmelser för konsumenter. Mindre repor eller ytskador kompenseras inte. Vi rekommenderar  även att teckna en objektförsäkring genom ditt försäkringsbolag,

Vi följer Bohag 2010 vilket är standard inom branschen. I Bohag 2010 kan ni läsa om vem som har ansvaret vid eventuella skador och om våran respektive kundens skyldigheter. Vi har transportöransvarsförsäkring via Länsförsäkringar och är alltså fullt försäkrade ( givet att villkoren följs i Bohag 2010 ), och innehar företagsförsäkring samt budbilsförsäkring. Läs även våra Allmänna flyttvillkor för fler detaljer.

Ja absolut. När du hyr ett förråd med fullservice hjälper vi dig även med packning och emballering. Vi brukar kalla det kundens trygghetsgaranti. Våra professionella packmästare är utbildade och är vana att packa stort som smått, lätt som tungt. De vet vilka föremål som kräver extra omsorg och hur man packar dem på bästa sätt.

Vanligtvis kommer vårt team en till två dagar innan flytten. Vi utför även enklare monteringsarbete. Notera dock att vi inte hanterar el och förutsätter att alla kontakter är urkopplade.

Bästa är om du kan reservera en plats åt oss genom att antingen sätta ut koner ( med ca 8 meters mellanrum ) eller parkera din egen bil där. I vissa fall krävs parkeringstillstånd. Vi parkerar alltid lagligt men skulle ni önska att vi parkerar på andra platser för att komma närmre ert boende så är det på ert ansvar.

När du har signerat din offert anses din flytt och ditt förråd vara bokat. Du kan avboka upp till fjorton (14 ) dagar innan din bokade upphämtning / utkörning och ändra datum upp till sju ( 7 ) dagar. Avbokningar efter fjorton (14 ) dagar debiteras 50 % av flyttavgiften. Vid misslyckad leverans dvs “no show” att kunden inte dyker upp vid leverans debiteras 80 % av flyttavgiften och vid rörligt pris som minst tre ( 3 ) timmar och en transportavgift.

När du hyr ett förråd hos Pick up Storage hjälper vi dig med allt flyttrelaterat. Vi hjälper dig gärna med återvinning om du vill. Tänk på att det tillkommer en tippavgift utöver arbetskostnaden. Tippavgiften baseras på vikt och typ av återvinning. Vi kan även frakta föremålen till myrorna, stadsmissionen, auktionshus eller liknande. Om du planerar att lämna saker på auktionshus, myrorna eller stadsmissionen tänk på att rådfråga dem innan avlämning då de ibland har restriktioner på vad de tar emot och inte tar emot.

Vi är väldigt stolta över vår 5-stjärniga förrådstjänst och supermoderna förrådsanläggning. Vi vill att så många som möjligt ska ha möjlighet att använda den.

Vi har redan branschens bästa priser men skulle det vara så att du hittat ett bättre pris för samma tjänst och förrådsstorlek någon annanstans så prismatchar vi det.

Det ända du behöver göra är att skicka offerten till oss så löser vi resten. Missa inte chansen att hyra ett förråd med förrådsleverans hos Pick up Storage.

Alla våra tillvalstjänster betalas på plats efter utfört arbete. Du har möjlighet att betala med Kort, Klarna eller Swish.

Vi tar betalt via Zettle.

Zettle accepterar Visa, Mastercard och American Express.

 

Javisst kan du det! Detta är i själva verket väldigt vanligt. Vi hämtar och levererar till valfri adress i Stockholm, Norrtälje, Uppsala och Enköping.

Ja det stämmer. Alla företag som fraktar och tar betalt för detta måste ha ett transporttillstånd för att kunna bedriva sin verksamhet. Tyvärr är det alldeles för många företag inom flytt som inte har detta. För att du som kund ska känna dig trygg med att dina saker hanteras proffsigt och korrekt, be alltid om registreringsnumret på företagets transportmedel. Om man anlitar ett företag utan transporttillstånd kan man själv bli medskyldig och få betala höga böter. Dessutom är dina saker oförsäkrade. Det krävs nämligen ett transporttillstånd för att kunna teckna en transportöransvarsförsäkring. För att få ett transporttillstånd måste företaget kunna uppvisa en god ekonomi och ha en transportansvarig som fullföljt en transportutbildning och skrivit godkända prov hos Transportstyrelsen. Vi har självfallet ett transporttillstånd, försäkringar och hög kreditvärdighet.

Normal flytthantering innebär att vi ska kunna lyfta en flyttlåda utan att botten eller handtagen går sönder ( packa inte för tungt ). Flyttlådorna ska vara förslutna. Vi ska kunna ställa ner en låda utan att föremålen i lådan trillar och går sönder ( använd skydd / mellanlägg ).

Dina möbler ska kunna bäras, fraktas och förvaras utan att få en repa eller gå sönder. Möblerna ska därför skyddas med bubbelplast eller likvärdigt. Bubbelplasten ska sitta fast ordentligt vid hantering. Det krävs ett par lager bubbelplast för att dina saker ska vara skyddade. Använd gärna hörnskydd för extra skydd.

Lampskärmar och mindre lösa föremål ska emballeras och sedan packas ner i flyttlådor.

Soffor och madrasser skyddas bäst med våra säng och sofföverdrag.

Markera ömtåliga objekt och föremål med varningsetiketter och informera oss på förhand om du har några värdefulla eller ömtåliga föremål så att vi kan vidta nödvändiga åtgärder och komma med rätt flyttredskap.

Våra medarbetare är professionella och kommer hantera dina saker med största omtanke och försiktighet. Vi gör detta för att kunna garantera dig som kund en trygg och säker flytt och magasinering. Dina saker är viktiga för oss.

Saknar du svar på din fråga?

Prata Med En Av Våra Förrådsexperter. Lämna dina uppgifter så hör en av våra förrådsexperter av sig.

Tack! Vi har mottagit ditt meddelande och återkommer inom kort. Bästa hälsningar Kundsupport